Noorwegen bereikt - Reisverslag uit Skudeneshavn, Noorwegen van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Noorwegen bereikt - Reisverslag uit Skudeneshavn, Noorwegen van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Noorwegen bereikt

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

22 Juli 2014 | Noorwegen, Skudeneshavn

In Harlingen bekijken we de gribfiles (weerkaartjes) nog eens goed, en komen tot de conclusie dat er geen andere optie is dan op vrijdag direct te vertrekken, zodat we geen noordenwind pal tegen hebben. Dat betekent dat we al motorzeilend tegen de stroom langs Vlieland al om 14.00 het zeegat uitvaren. Noordoosten wind, dus aan de wind. Ik zelf ben al vanaf vanmorgen de belgische reicapsules aan het slikken ter voorkoming van zeeziekte, en dat gaat heel goed. hidde en Michael moeten even inslingeren. Maar na het avondeten lijkt iedereen ingeslingerd en klaar voor de nacht. Spannend hoor, voor het eerst 's nachts varen op zee. Golfslag is te doen, en het water wordt steeds blauwer naar mate we verder van Nederland afkomen. De kleintjes willen wel slapen, en Michael pakt het grootste deel van de eerste nacht voor zijn rekening. Menno vaart vanaf een uurtje of 3, en heeft dus de eerste moi zonsopgang. Wind is wat gedraaid, dus we varen nu halve wind. Gemiddeld zo' 7 knopen, dus het schiet erg hard op. Het lijkt een goede beslissing geweest om direct vrijdag te vertrekken. We hebben een rustige vaart overdag, passeren veel olieplatforms, en heel af en toe een vissersschip of een vrachtschip. Meestal in de shippinglanes (soort snelweg voor zeeschepen met eigen verkeersregels). Soms ook uren niets te zien, behalve water en lucht. Is heerlijk, voelt vrij. De tweede nacht passeren we het kattengat. Daar staan behoorlijke golven. We varen regelmatig meer dan 8 knopen. Maar met onze twee riffen in het grootzeil (om het zeil kleiner te maken) en de kleintjes die gewoon door de wilde zee heen slapen is ook deze beproeving goed te doorstaan. 's Ochtends is het druk binnen, want iedereen is wakker en het is te heftig om buiten te zitten. De stuurautomaat doet ijn werk, en rond 10.00 zijn we het kattengat voorbij, en kunnen we weer naar buiten. Beter, want binnen zitten doet niemand goed. Alhoewel er natuurlijk niets leuker is, dan bij moeder in bedkruipen en je dan als een soort glijvaan naar beneden te laten glijden omdat de boot zo scheef hangt....
Land in zicht!!! Rond 11.00 zien we de contouren van Noorwegen verschijnen. Bijzonder moment. Jubelstemming ontstaat. Hebben we toch maar even gedaan, niet haven hoppend, of via kieler kanaal. Nee, meteen het echte werk, en zonder kleerscheuren door gekomen! Heel trots op ons.
Rest van de dag rustige wind, waarbij we rond 19.30 Skudeneshavn bereiken. Mooie kustlijn gezien, dus we hebben zin om de fjorden te gaan verkennen. Maar nu eerst een dagje rust, bijkomen en wennen aan vaste grond onder de voeten.
Vandaag tijd om weer verder te gaan, richting Stavanger en de achterliggende fjorden. Vakantiegevoel begint te ontstaan. Tijd en rust voor niksen, zwemmen en een beetje in het bijbootje spelen. Het is overigens topweer (25 graden, zonovergoten) en de wind is inderdaad naar het noorden gedraaid, dus is een goede beslissing geweest om vrijdag te vertrekken. Oh, ja we zijn. Ook via de ais te volgen, die Menno nog snel donderdagnacht geinstalleerd heeft: scheepsnaam Luna, MMSi 244650359.

• 22 Juli 2014 - 11:21

Marjan Sanders:

Hoi Annemiek en familie, wat een fantastisch verhaal. Dit is het echte werk. En zeilend de zon zien opkomen feeëriek. Blijf schrijven en laat ons meegenieten van jullie unieke ervaringen, ik smul ervan. Hartelijke groeten, Marjan

• 22 Juli 2014 - 11:22

Alex:

Wat leuk dat jullie zijn vertrokken en wat een leuk scheeps verhaal zie het helemaal voor me.
    Heel veel plezier geluk goed weer en gezondheid en goede harmonie, ik blijf jullie volgen.x

• 22 Juli 2014 - 11:22

Alex:

• 22 Juli 2014 - 12:19

Karen Van Elk:

Ha Annemiek, petje af hoor!! Hartstikke goed dat jullie met die kleintjes zo'n reis maken, en fijn dat het goed verlopen is. Ik zag op de weerkaart al dat het stabiel mooi weer is in Noorwegen. Dat is het niet altijd, zeker niet aan de westkust, dus geniet ervan!!!!

• 22 Juli 2014 - 12:52

Tilly:

Lieve mensen,

Super dat het zo goed gelukt is! Heerlijk hoor. Ik vind het fantastisch om dit via jullie verhalen een beetje mee te mogen beleven. Heel bijzonder. Geniet van elkaar en blijf zo voorzichtig doen. Ik merk dat ik het toch wel een beetje spannend vind :-). Hier in Zeist is de zomervakantie net begonnen. Geïnspireerd door jullie gevaar zal ik de opblaasboot van zolder halen en de vijver voor ons huis met de kindjes verkennen... Veel groeten van ons alle 5!

• 22 Juli 2014 - 14:54

Barbara:

Nu voor het eerst je verslag binnen gekregen.... Ben blij dat het zo goed gaat want het is toch wel spannend hoor zo'n trip. Geniet er lekker van en blijf vooral voorzichtig doen.......
    Hier ook mooi weer, dus ook vakantiegevoel ( maar dat had ik al ).....x Bar

• 22 Juli 2014 - 22:04

Willem:

Ahoy! Hier zanderig Leidschendam. Mooie track van skudeneskhavn naar Stavanger. Maar nou zegt mijn ais-app dat jullie niet alleen in Stavanger, maar ook midden op zee stilliggen. Heel apart.
    En wat gaat die schuit van jullie ongelofelijk hard. Ik houd me nog meer aanbevolen voor de volgende reis. Maar eerst lekker rommelen jullie door die fjorden.

• 22 Juli 2014 - 22:19

Marjolijn:

Wow, jullie zijn echt stoer! En heel leuk om jullie verhalen te lezen,zo zeil ik toch nog een beetje op jullie schouder mee :-) Fijn dat het zo goed gaat met de kleintjes, en dat jij er volgens mij ook aardig goed doorheen bent gekomen qua zeeziek. Lekker genieten van het vakantiegevoel met elkaar en geef iedereen maar een dikke kus van mij! X

• 23 Juli 2014 - 21:34

Robin:

Leuk zeg mooie trip en dapper natuurlijk.
    ga jullie volgen.
    fijne trip en pas op elkaar groet robin