Hoge snelheden en relaxte dagen - Reisverslag uit Lundeborg, Denemarken van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Hoge snelheden en relaxte dagen - Reisverslag uit Lundeborg, Denemarken van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Hoge snelheden en relaxte dagen

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

20 Augustus 2014 | Denemarken, Lundeborg

De westenwind blijft aanhouden, en dat betekent dat wij weer kunnen varen. Niet tegen de wind in, maar mooi halve wind met gezwinde spoed naar het zuiden. Dagafstanden van 40 mijl zijn geen uitzondering meer. En het leuke is, dan mag je de dag erna lekker in de haven blijven liggen en leuke dingen doen in schattige Deense stadjes. Van Grenaa zijn we naar Ebeltoft gevaren, waar net het jaarlijkse havenfeest aan de gang was: pannenkoeken gegeten, die klaar waren gemaakt boven een houtvuur, en gekeken bij mooie houten viskotters.
De volgende dag heeft Froukje lekker met haar houten fietsje over de kades geraced, terwijl de zuidwesterstorm (vandaar lekker een dagje blijven liggen) buiten de beschermende houten schotten van de haven tekeer gaat. Mooi hoor, zo'n woestenij daarbuiten, maar blij dat wij er niet in zitten. Lekker met de fiets-wandel-boodschappenkar over de ouderwetse cobblestones van Ebeltoft gebanjerd. In een ouderwets snoepfabriekje gekeken hoe lollies en zuurstokken gemaakt worden. Bijzonder, want ze konden snoepjes maken met je naam erin.
Aan het eind van de middag heeft de storm plots besloten om te gaan liggen, dus besluiten we alsnog de oversteek te wagen naar het eiland Samso, we vliegen al spaghetti-etend, met 7,5 knoop naar het eiland.
's Ochtend had Menno appeltaart gebakken op de Cobb, dus die eten we met zijn allen bij aankomst op. Trots dat we door weer en wind het toch weer gehaald hebben. Samso, lijkt qua sfeer een beetje op Terschelling, gemoedelijk, een winkeltje met eigengemaakte produkten (jam, eigengemaakte jenever, en fietseiland bij uitstek). Wij blijven hier een daqje liggen, niet gefietst, maar wel hebben Froukje en Hidde gezwommen. Nou ja, zwemmen is een groot woord: in hun blootje door het zand gerend, en tot hun knieën in het water geweest, waarbij Hidde per ongeluk wel eens helemaal nat werd...;
's Middags een poging gedaan om krabben te vangen met Froukje. En telkens als de knijper dan weer zonder iets boven kwam, riep Froukje: jaaah, weer een vis gevangen...Zij ziet duidelijk meer dan ik ;-))
Vanochtend metwestenwind windkracht 5 de haven van Samso weer verlaten, waarna we binnen 2 minuten op de topsnelheid (op de gps, snelheid over grond) van deze vakantie zaten 9,4 knopen!!!! Ok, we hadden wel wat stroom mee, maar ook op het log (de snelheid door het water gingen we 8,1 knoop. Omdat we zo snel voeren, hebben we meteen het einddoel van vamdaag maar bijgesteld, en zijn we vanmiddag aangekomen in Lundeborg. Het eerste stadje op de Funen, nu zou het grote Deense genieten moeten beginnen rond alle kleine eilandjes hier. WIj vinden het heel veel weg hebben van de Oosterschelde. Overal zie je land, grote bruggen op de achtergrond, maar wel zout water, en zelfs kans op tuimelaars (een soort dolfijnen). Wie weet, ik houd jullie op de hoogte.

• 20 Augustus 2014 - 23:09

Willem:

Wat gaat die schuit van jullie hard. Ik pers er max 6,5 knopen uit, maar dan wel met een ridder en een enigszins ingerolde genua.
    Hier staat ook regelmatig een lekker windje (gisteren nog een vette 6) en altijd rommelt het wel ergens. Ook op dit moment - 20-08, 23:00 uur. Ik zit buiten onder de notenboom en een kille heldere kunt, maar vanuit het westen naderen de donderwolken alweer. Dat wordt lekke knorren in 't Kokuus (voor liefhebbers van Zeeuwse vakanties zie: www.kokuus.nl).

Het ga jullie goed, behouden vaart door 't Kielerkanaal alvast en niet te vergeten de Duitse Bocht. Hopelijk zijn de westenwinden tegen die tijd fors gekrompen, dan wel geruimd!

Willem.

• 21 Augustus 2014 - 08:45

Gonno:

Hallo Menno, Annemiek & kids!

Leuk om jullie verslagen te lezen.
    veel plezier in het noorden de komende tijd!

groetjes van ons.

• 21 Augustus 2014 - 10:24

Martha:

Hoi Beer en Krullebol en de zeebonkies, wat een fantastische verhalen. Ik geniet op afstand mee, Liefs, mama

• 21 Augustus 2014 - 17:00

Do Arts:

Heerlijk, lekker zeilweer deze maand.
    Ik ben heel benieuwd hoe jullie er uitzien als jullie weer terugzijn.
    groeten Do, ook van Ridsert.(9 nov. gaat ie naar Burkino Fasso)

• 22 Augustus 2014 - 15:56

Barbara:

Leuk al die verhalen. Ben blij dat het allemaal goed gaat.
    Hier is het momenteel prut weer (netjes gezegd), lijkt wel herfst, koud, wind regen en 16 graden....
    Je courgette begint wat te worden maar nog niet volgroeit. Enig idee wanneer jullie weer thuis
    zullen komen ?? Veel plezier nog en doe voorzichtig. xx Bar

• 22 Augustus 2014 - 21:47

Marian En Ronald:

Hai Annemiek en Menno en natuurlijk de kindjes. Barbara stuurde het verslag door en spannend zeg...
    Wij gaan morgen met vakantie maar ik zal af/toe inloggen zodat we vanuit Frankrijk (wij zoeken dus de zon op) ook jullie avonturen kunnen volgen. Hoe vinden Froukje en Hidde het tot nu toe? Geen zeeziektes?
    Liefs en groeten, Marian