Relaxen moet je leren, maar oefening baart kunst.. - Reisverslag uit Deauville, Frankrijk van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Relaxen moet je leren, maar oefening baart kunst.. - Reisverslag uit Deauville, Frankrijk van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Relaxen moet je leren, maar oefening baart kunst..

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Juli 2016 | Frankrijk, Deauville

Alweer meer dan een week geleden dat ik voor het laatst een berichtje schreef. Wat vliegt de tijd, als je niets doet;-)).
Nadat we in Dieppe de hele dag door de stad gekuierd hebben, op het strand mooie stenen hebben gezocht en gezwommen hebben, zijn we tegen een uur of vier vertrokken richting Fecamp. Met de spinaker op, kwamen we een heel eind, dus alleen laatste stukje, al spaghetti etend en motorend, in Fecamp aangekomen. Daar hebben we een officiële wasdag gehouden, zodat we weer fris verder konden. Vanuit Fecamp 's ochtends heerlijk met de stroom de eerste officiële (franse) niet-motordag gehad. Met de grote genua heerlijk richting Le Havre gezeild, waar we vroeg genoeg aankwamen, dus Froukje en Hidde hebben zich vermaakt met spelen op de steiger, Menno helpen met de zonnetent uitmeten (en vasthouden) en heb ik 's middags geslapen. Tja, niets voor mij, maar de baby wil het... En dan is dat toch eigenlijk best lekker. 's Avonds met de fiets en de kar erachter door Le Havre gefietst. Prima en heerlijk in het avond zonnetje, maar geen plek om eeuwig te blijven liggen dus volgende dag aan het einde van de middag richting Honfleur getogen (wel 11 mijl). Dwars over de zandbanken heen, want het was toch hoogwater. (Dit bleek later een stenen dijk te zijn, zagen we bij laag water, dus dat was achteraf wel schrikken). Gelukkig ging alles goed. Vlak voor Honfleur trok de wind enorm aan en lagen we dus met flinke stroom en windkracht 5/6 van achter 20 minuten te dobberen voor de sluis. Tja, niet helemaal goed gelezen wat de openingstijden van de sluis waren... Dat lijkt ook wel te horen bij dat relaxen: dat je dan even niet zo goed oplet.. Volgende dag heerlijk op het strand uitgewaaid, door Honfleur gewandeld, dure taartjes gegeten en genoten van de relaxed sfeer in het stadje. Voorwaarde is dan altijd wel, dat Hidde even goed hard op het groene fietsje met Menno mee kan 's ochtends om wat energie kwijt te raken, en Froukje alleen aandacht krijgt van mij: samen nieuwe letters getekend en overgetrokken.
Van Honfleur wederom de wereldafstand van 13 mijl naar Deauville gezeild en daar op het zeer chique zandstrand uitgewaaid, gezwommen en in de hoge golven gesprongen. Dit is toch wel echt vakantie, en omdat we het relaxen inmiddels echt aan het leren zijn, hebben we (net als alle andere pensionado's in de haven) hier al drie nachten overnacht. Met allerlei drogredenen blijft iedereen liggen: Sluis gaat niet open, golven te hoog, wind verkeerde richting, etc. etc. En dat vinden wij eigenlijk ook allemaal;-)) Dus verkennen wij elke middag op ons fietsje met Froukje en Hidde als prins en prinses in de fietskar Deauville en Trouville, maken we strandwandelingen, zwemmen we in de zee, eten we taartjes en modules-frites tussen de middag en vermaken we ons kostelijk. Het is erg zonnig, korte broeken-weer, niet te heet (20 graden) en de omgeving is heerlijk. Delville is een echte chique bedoening met paardenraces, casino's, restaurants waar je voor 8 euro een kopje koffie kunt drinken (dat doen we dus niet;-)) en Trouville met haar droogvallende rivier met vissersboten, knusse straatjes, en visserskramen aan de kade.
Morgen zijn alle redenen om hier te blijven opgedroogd, dus gaan we proberen de hele dag te zeilen. Dn kunnen we voordat we naar Nederland komen voor de bevalling waarschijnlijk nog de kanaaleilanden zien, ankeren in mooie baaitjes etc. Maar dan moeten we wel gaan. Ach, Deauville loopt niet weg. Op naar St Vaast en Cherbourg om oesters te eten. Oh, ja vandaag is het natuurlijk 14 juillet, de franse nationale feestdag, dus vanavond groots vuurwerk op het strand naast de haven. Mooier afscheid kan niet, toch?

• 14 Juli 2016 - 22:16

Arnold:

Hallo daar!!

Hier arnold,wat leuk om te lezen van jullie avontuurrrr..

Lang niet van mij laten horen maar hou jullie wel in m hart.

Fijn dat het relaxen beter gaat,en los komt van het gejaagde leven...
    Geniet er met volle teugen van vrienden voor je weet is het weer voorbij..maar nog lang niet !ha ha

hier gaat het goed ,ben druk met varen en heb weinig tijd gehad,,
    Ben wel 2 weken in Frankrijk gaan wandelen en een retraite gedaan in een kasteel in de Morvan..

Nu weer 2 weken op dan weer een weekje af dan weer 2 op en zo nog 2x..

Nou vriendjes tot de volgende

knuffels

• 15 Juli 2016 - 09:25

Martha:

Hallo lieve Hoekstraatjes, ik weet niet hoor, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dat relaxen jullie toch ook wel een beetje in het bloed zit;-)). Maar het klinkt heerlijk en geniet nog even met volle teugen want straks is er nog zo'n kleine boef bij en die heeft toch wel weer een ander ritme dan Froukje en Hidde. Geniet van het zeilen en elkaar. Liefs mama.

• 16 Juli 2016 - 19:06

Barbara:

Fijn dat het nog steeds zo goed gaat.... Enig idee wanneer jullie weer hier zijn ?? Geniet nog maar lekker.
    xx Barbara