Ankeren in de Bailiwick of Guernsey - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Ankeren in de Bailiwick of Guernsey - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Ankeren in de Bailiwick of Guernsey

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

04 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Alderney

Op zaterdag 27 juli was het zover: ik vond dat ik wel weer genoeg opgeknapt was om weer verder te varen, dus togen wij met zijn vijven (Bauke in de draagdoek) en een nieuw anker van 25 kilo, met de bus en de trein richting Cherbourg. Daar aangekomen overviel ons wederom het gevoel van vrijheid en rust. Na drie weken, geboorte-bezoek, ziekenhuis-bezoekjes en tassen pakken, was het heerlijk om de kinderen gewoon in hun zwemvestjes in het kleine bootje te laten spelen. Waarbij Hidde in de gauwigheid nog even een nat pak haalde...
De dagen daarop stonden in het teken van boodschappen doen, ingeregeld raken op de boot en moules-frites eten tussen de middag zoals de fransen doen. Heerlijk om uitgebreid door de stad te lopen zonder dikke buik.
Op maandagmiddag een proeftochtje langs de Rade van Cherbourg gezeild, waarop we het aandurfden om op dinsdag naar Guernsey te varen door een van 's werelds meest beroemde stromingen, de Race of Alderney. Aangezien het zo goed als windstil was, en ik gezorgd had dat we er nu echt met stil water waren, viel het met de stroom dit keer erg mee. Wel flinke dichte mist op sommige stukken, dus knepen we hem alsnog...
Beloning ws de aankomst in Guernsy, waar we naast het kasteel ankerden, en meteen maar even het strandje verkend hebben. Erg veel verval hier, waardoor rustig op het strand zitten er niet bij is: elk half uur moet je 20 meter hogerop, omdat je anders met je tenen in het water terecht komt.
De dag erop St Peter Port verkend met haar trappen, en gekleurde huisjes. Op donderdag ben ik jarig, en dit vieren we op Herm. Dit is een klein eilandje in de Bailiwick of Guernsey. Die Bailiwick bestaat uit de kanaaleilanden Alderney, Guernsey, Herm, Sark en nog wat privé eilandjes van miljonairs. Herm is ongeveer in twee uur rond te lopen. Wij vieren mijn verjaardag met slingers in de boot, taartjes eten op het strand, en een zeer romantische ankerbaai. De volgende dag besluiten we nogmaals op het eiland aan te landen en het nu lopend te verkennen.
Omdat de wind aanhoudend west hard is, besluiten we het weekend door te brengen op het grotere eiland Guernsey, waar we op zaterdag ons vermaken met een rondje in het toeristentreintje, en zondag met rondrit in de bus over het eiland. Indrukwekkende rotspartijen, met een enorm verval (8,5 meter), waardoor je met laag water hele mooie ruime stranden met her en der rotsen vindt, en met hoog water er kolkende massa's water rond het eiland stuiven, die op de rotsen slaan. Wij besluiten in de haven te gaan liggen, na een weekje ankeren. Dan kunnen we uitgebreid wassen, douchen en een nachtje rustig slapen zonder uit het bed te rollen. Baume vindt het ook fijn, want hij slaapt zowaar een nachtje een keer 6 uur door.
Best pittig met drie kinderen, maar ook erg gezellig. 's Nachts houdt Bauke ons bezig, en overdag Froukje en Hidde. Wat erg grappig is, is dat als we zeilen iedereen rustig is. in de havens hebben we het er juist heel druk mee. Dus tijd om de trossen weer los te gooien. Morgen op naar de ruige kusten van Bretagne!

• 05 September 2016 - 12:08

Martha:

Hallo lieve schatten van me,
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen en te weten dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Gisteren heel even gefacetimed maar ik had het op dat moment even heel druk met nieuw bezoek dat binnenkwam. Maar wat ziet Bauke er alweer veel wijzer uit. Ik geloof dat papa jullie even met al het bezoek heeft laten praten dus dat was wel grappig. Ik ben benieuwd waar jullie vanavond aangekomen zijn. Liefs en een dikke knuffel van papa en mij.

• 05 September 2016 - 23:04

Bernadette:

Hai lieve Annemiek en Menno,
    Tjongejonge....jullie zijn alweer weggevlogen naar je waterwereld.
    Wat stoer zeg....met zn 5jes....super.
    Gaat alles goed met dat kleine zeemannetje? De verhalen die ik hoor klinken goed !!
    Ha ha ik had nog een cadeautje om naar jullie toe te sturen maar dat laat ik hier maar liggen voor een andere gelegenheid , wanta als jullie terugkomen zal Bauke er al uitgegroeid zijn

• 12 September 2016 - 06:47

Diny Dooper:

Kreeg van Do deze link. Leuk om te lezen. Veel plezier. Groet Diny.