Costa Brava op haar best - Reisverslag uit Blanes, Spanje van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Costa Brava op haar best - Reisverslag uit Blanes, Spanje van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Costa Brava op haar best

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 November 2016 | Spanje, Blanes

Sommige bestemmingen lijken ideaal, inclusief strand, kasteel etc., maar blijken 's nachts grote hobbelfeesten te zijn. de zogenaamde deining speelt hier een grote rol. Als er weinig wind is, en we dus niet netjes tegen de wind in achter ons anker hangen, begint de boot met de immer aanwezige golven mee te deinen. Je beweegt dan dus niet van voor naar achter, maar van links naar rechts. Daardoor kun je niet meer op je zij in bed liggen, en moet je je continu vasthouden als je je door de boot beweegt. Dat was helaas het geval in Collioure. Wij zijn dus 's ochtends dus snel met het bijbootje naar dit schattige stadje gevaren, waarna we dit uitgebreid doorgewandeld zijn. Een echt kunstenaarsdorpje met overal ateliertjes verscholen in kleine steile straatjes met kinderkopjes. Matisse schijnt hier geboren te zijn. Wij drinken vooral lekker koffie op het terras in het zonnetje. 's Middags varen we naar een volgend haventje, om van de deining af te zijn: Port Vendres, een vissershaven met een mooie speeltuin. Inmiddels toch echt tijd om naar een volgend land te gaan, dus varen we langs de ruige kust van Spanje, de Costa Brava. We zien rotsspleten, eilandjes, en vele mooie ankerbaaien. Een soort Noorwegen in het klein. We leggen de boot aan een moorring in de prachtige rustige ankerbaai van Port Lligat, met uitzicht op het huis van Dali. We maken een prachtige wandeling over de berg heen naar Cadaques en drinken daar canas (biertjes) met olijven, terwijl de kinderen de plaatselijke speeltuin die naast het terras ligt, onveilig maken. We genieten van het spaanse leven, terwijl het kouder wordt, maar de zon onbedaarlijk blijft schijnen.
De volgende dag bezoek ik met Froukje en Hidde het huis van Dali. Heel leuk en bijzonder. Ze zijn zeer geïnteresseerd in zijn creaties, en genieten met volle teugen van het museum. Menno geniet ondertussen van het toch wel heel bijzondere landschap waar we in liggen met de boot, met haar grillige rotsformaties en de mooi begroeide hellingen van de omliggende bergen.
Met de wind in de rug stuiven we met gemiddeld 7 knopen de volgende dag naar een nieuwe bijzondere ankerplek: in een zogenaamde cala (een soort mini-fjord of een ankerbaai), waar slechts 1 schip past, aan een strandje met daaraan een romeins fort in Tossa de Mar. De invaart is spannend, omdat de rotsen erg dichtbij komen, maar nadat Menno in het bijbootje naar de kant is geraced om een extra lijn vast te maken aan een rotsblok liggen we erin;ijk heel rustig. De volgende dag is er tijd om over de romeinse muren heen te wandelen, en op het strandje te zwemmen. Froukje is onze held van de dag, want zij zwemt (met bandjes) in dit koude water van het strandje naar de boot, tegen de golven en de stroming in! Een plek om te blijven, maar 's nachts zijn er flinke windvlagen voorspeld, dus om te voorkomen dat we het lot teveel tarten, varen we 's middags langs Lloret de Mar naar de haven van Blanes. Nooit gedacht dat ik nog eens in deze oorden zou komen, maar het blijkt helemaal niet zo erg te zijn als ik had gedacht. Nog geen discotheek gevonden, en 's avonds op aangeven van de havenmeester tapas gegeten in een echte spaanse tent (met televisies en tl-licht). Erg gezellig, en prachtig terug gewandeld over de verlichte boulevard met palmbomen.
Vandaag was het in Blanes 15 graden met een strakblauwe lucht. Dat betekent echt warm, korte broeken weer, en heerlijk tijd gehad om uitgebreid in de speeltuin te spelen, het stadjes door te wandelen, en zelfs een officiële unster (zo'n weegschaaltje waar je dingen (of baby's) aan kunt hangen) gevonden.
De Costa Brava loopt in Blanes over in de Costa Dorada. Wij nemen (geheel tegen onze verwachting in) met pijn in ons hart afscheid van deze mooi kust, en zijn benieuwd wat het volgende stuk ons gaat brengen. Eerst maar eens naar Barcelona, en dan weten we het nog niet. We moeten wennen aan het nieuwe weerbeeld op de middellandse zee, dat een hele andere manier van zeilen vergt (of heel veel, of heel weinig wind), en we zijn ook al stiekem aan het nadenken waar we het beste onze boot achter kunnen laten. Tegelijkertijd genieten we nog steeds met volle teugen van het mooie weer hier en de nieuwe kusten.

• 09 November 2016 - 19:21

Barbara Boulengier:

Nou geniet nog maar even van de zon want hier is het echt herfst. Wind, regen, kou, tijd voor de dikke
    jassen. Fijn dat alles goed gaat ....xxx

• 09 November 2016 - 20:34

Sylvie Vos:

Hi! Het klinkt allemaal prachtig en idyllisch! Genieten doen jullie zo te lezen met volle teugen. Ik wens jullie nog een hele mooie tijd met elkaar daar. Liefs, Sylvie

• 09 November 2016 - 21:47

Marian:

Lieve mensen, klinkt geweldig dit deel van jully reis. Ook de foto's zijn geweldig. Hier in Broek koud en regen. De houtkachel aan, dat weer wel, en bijkomen van de Amerika-schrik. Genieten jullie nog maar lekker van die mooie reis, zon en elkaar. Veel liefs m en r

• 09 November 2016 - 22:04

Anja Bakker:

Zo dat is nog eens een actiefoto van het zeilen!
    En de kinderen ondertussen ook cultuursnuiven met Dali in Port Lligat.
    En even in het ei zitten, gelukkig komen ze er ook weer uit.
    Leuk bij Tossa de Mar, het Romeinse fort, leuk klimmen, toen wij er waren was er net een donderbui.
    Ook Dali toen bezocht, oa Figueres, Port Lligat(leuk plaatsje)
    Nu zeker op naar Barca...
    Genieten jullie nog even van de reis, want voor je het weet is het weer voorbij.
    groet, anja

• 10 November 2016 - 08:57

Alex Both:

Wauw krijg weer gelijk een beetje vakantie gevoel als ik dit lees.
    Echt te gek en heel mooi wat je de kinderen mee geeft. Tossa de mar heeft me zus nog gewoond en mijn opa en Javea naast Denia ook heel mooi. Ben zo gek op spanje geniet X.

• 10 November 2016 - 10:19

Henk En Tet Bakker:

Beste Menno en Annemieke,

Telkens weer laten jullie ons meegenieten van al jullie bijzondere ervaringen.
    We bewonderen jullie avonturierschap en moed om zo als gezin en dan nog wel met drie kleine kids zo'n reis te ondernemen.
    Dat jullie dit ' durven' spoort onszelf ook aan om onze bakens wat verder te verleggen volgend jaar. We plannen om dan voor het eerst naar Scandinavië te zeilen met onze boot.
    Nog een hele mooie en boeiende tijd samen gewenst en een behouden vaart!!

Hartelijke groet,
    Henk en Tet Bakker
    Van de SummerWind

( jullie buurtjes op Vlieland)

• 10 November 2016 - 11:53

Martha:

Lief familietje van me, we genieten dus op afstand mee. En wat leuk dat de kinderen Dali leuk vinden! Inspratie voor onze kleine knutsel dame. De foto's zijn schitterend. Als we niet zoveel andere dingen aan ons hoofd zouden hebben, dan sprong ik nu in de camper om jullie op te zoeken. Dikke knuffel Martha

• 11 November 2016 - 13:20

Willem:

dank voor jullie zilte Spaanse avontuur.

• 13 November 2016 - 13:35

Chiel Koudijs:

Ik was gisteren even bij je ouders Annemiek. Er was iets met het dak van de garage waarvoor ze advies wilde van mij. Al snel hebben we wel en wee van alle kinderen langs laten komen zo ook jullie reis . Ik vind het leuk om jullie avonturen mee te beleven en wacht in spanning af wat er komt. Groetjes en een knuffel.

• 15 November 2016 - 11:12

FAUBET Jean Jacques:

Bonjour,Continuez à faire de belles balades sur la costa brava et ensuite costa dorada.Si vous faites escale à Cambrils (joli petit port)dites bonjour car nous y allons depuis dix ans.