Zeilen is leuk! - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Zeilen is leuk! - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Zeilen is leuk!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

16 Juli 2014 | Nederland, Harlingen

Uiteindelijk op zaterdag echt vertrokken, motor gestart en via de vaart voor ons huis, het IJ en het Markermeer naar Monnickendam gevaren. Hidde zit in het stoeltje in de kuip en kletst honderduit tegen meeuwen, schapen en alles wat langs komt, Froukje vindt het heel spannend, dus daar helpt het om vooral heel hard liedjes te zingen. Meteen's avonds de mast erop, en begonnen aan de lijst met restklussen. De volgende dag is Menno nog naar huis gereden om laatste dingetjes op te halen, heb ik met de kleintjes in de fietskar rondjes door Monnickendam gereden, en zijn we 's avonds ijsjes gaan eten op het terras. Het begint zowaar vakantie te worden...
Maandag eerste zeildag, helemaal naar Enkhuizen. Wat vroeger een eitje was, is nu een heel georganiseer. Eerst al het speelgoed opruimen, afwassen, spelen in de speeltuin, en als Froukje en Hidde slapen, kunnen wij de zeilen hijsen. Dat is heerlijk. We kunnen het nog, zijn nog steeds redelijk op elkaar ingespeeld, en de wind staat goed. De schroefasdynamo wekt superveel stroom op, dus Menno is zeer tevreden over zijn knutselproject. Bij aankomst lekker in de kuip gegeten met twee kindjes in slaapzak, die gewend lijken te raken aan de boot. Op de nieuw geknutselde kuiptafel, handig.
Nadat de zonnepanelen ook geïnstalleerd zijn, en wij 's avonds wedom een ijsje kunnen eten in de stad, lijkt het wederom weer iets meer op vakantie. De klussenlijst wordt korter en er is steeds meer tijd voor gezellige dingen met zijn viertjes. Iedereen blij! Froukje mag even lekker op haar houten loopfiets fietsen en Hidde vindt het hangstoeltje aan de tafel binnen prachtig.
Dinsdag lijkt het in eerste instantie een beetje een regenachtige winderige dag te worden, maar na cappuccino's met appeltaart en een rondje stad, trekt het weer bij, en zetten wij zeil richting Stavoren. Daar lopen we zo hard en slapen de kleintje zo heerlijk in het vooronder, dat we besluiten naar het volgende stadje te varen: Hindelopen (Hylpen). Daar waar er nog een havenmeester is met een echte pet, en die ook nog eens Hoekstra heet. Dat kan geen toeval zijn. En ach, voor Froukje maakt het eigelijk allemaal niet uit, als er aan het einde van de dag maar een perenijsje is, en Hidde wil vooral aan lierhendels draaien, of aan de knopjes van de verlichting zitten. Nou dat is hier allemaal aan boord, dus met ons gaat het prima!
Vandaag supermooi weer, maar geen wind, dus op ons gemak naar Harlingen gemotord toen de kleintjes sliepen. Heerlijk die zilte lucht van de Waddenzee.
Morgen naar de wadden, en dan een dag kiezen waarop we de oversteek wagen. Morgen komt Michael (broer van Menno) ook aan boord, zodat we extra handjes hebben tijdens de oversteek, en hij een heerlijke zeilvakantie naar Noorwegen maakt. Het komt steeds dichterbij. Spannend hoor.

• 17 Juli 2014 - 07:34

Maureen:

Eindelijk vertrokken, wat goed!!
    Nu lekker genieten, wens jullie een hele fijne vaart en een dikke knuffel voor de kleintjes.

groetjes
    Maureen

• 17 Juli 2014 - 09:58

Willem, Namens MT:

Heb je ais?

• 19 Juli 2014 - 00:02

Sylvie:

Hoi! Klinkt goed allemaal! Dapper hoor. Maak er een mooie reis van en heel veel plezier! Dikke knuffel voor jou en je schatjes!

• 19 Juli 2014 - 19:48

Petra:

klinkt erg gezellig, geniet met z'n viertjes, goede reis

• 20 Juli 2014 - 20:47

Cora Van Diest:

Nu echt vertrokken. Spannend hoor, goede vaart! Zijn jullie te volgen via AIS?
    Groeten....