Goede echo en grensoverstijgend gedrag - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Goede echo en grensoverstijgend gedrag - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Goede echo en grensoverstijgend gedrag

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

29 Juni 2016 | België, Nieuwpoort

Na zo'n heerlijk stranddagje hoort natuurlijk onweer 's nachts, en flinke wind (achteraf blijkt ongeveer half Nederland onder water te staan). Wij lagen slechts gedraaid achter ons anker, maar wel een klein beetje tegen de zandbank aan, dus 's ochtends vroeg anker op, en op koffievisite bij opa en oma in Middelharnis (Noord Brabant) op de camperplaats. 's Middags heerlijk gezeild met een zonnetje en al motorkruisend richting Willemstad. Daar liggen we heerlijk midden in het stadje, waar Froukje en ik dus gezwommen hebben omdat het echt te heet was. Wij noemen dit altijd Zeeland, maar dit is dus officieel nog steeds Brabant. Die Brabantse gezelligheid hebben wij op een terrasje gevierd, waarna Hidde voor het eerst op het potje heeft geplast!! Joepie!! (maar dat was dan meteen ook weer de laatste keer in vijf dagen...:-((.
Volgende dag eerst maar eens uitgebreid speeltuinen bezocht, brood gekocht etc. waarna we over het Volkerrak richting Steenbergse Vliet (nog steeds in Brabant...)zijn gevaren. Je ligt daar aan palen midden in een brede vaart. Met ondergaande zon in de kuip zeer romantisch de avond doorgebracht. Ook nog even Menno de mast in getakeld om iets met de windmeter te doen, dus had Menno zijn techniek-momentje voor die dag ook weer gehad;-)).
Nu werd het toch echt tijd voor Zeeland, dus nadat we met het bijbootje 's ochtends Steenbergen onveilig hebben gemaakt, zijn we 's middags al kruisend met de zon in het gezicht naar een mooi plekje op het Veerse Meer gevaren, aan een klein steigertje vlak na de Zandkreeksluis. Met zwemvestjes aan op onze buik mosselen gevangen, en krabbepootjes bestudeerd. De mosselen hebben we gekookt, en ze leken heel lekker, maar we durfden ze toch niet te eten. Schijnen periodes te zijn waarin ze giftig zijn. En om onszelf nu meteen voedselvergiftiging mee te geven...
De volgende dag Veere aangedaan, alwaar wij onze eerste krabbetjes gevangen hebben met een stok, een touw en een wasknijper. De familie was zeer enthousiast! Tenslotte doorgevaren richting Vlissingen, want maandagochtend was het D-day voor de baby: een echo om de grootte te bepalen.
Maandagochtend met de hele familie op de fiets en de fietskar richting echocentrum, en daar was gelukkig alles perfect: baby heeft weer normale formaten aangenomen (van veeeeeel te groot naar ietsje groter dan normaal), en mijn bloeddruk was nog steeds prima. Wij durven dus met een gerust hart weer verder te varen. Na een zeer druilerig ochtendje in een cafeetje overleefd te hebben, brak de hemel open hebben we heerlijk op het strand gespeeld: Hidde houdt er erg van om met de wind in de rug lekker ver weg te hollen, waarna Menno hem aan de andere kant van het strand kon ophalen. En Froukje is net een duitser: enorme kuilen graven waarin jij dan moet dansen en zij de dansjuf is. Nou ja, je begrijpt het, wij vermaken ons.
We zijn dan inmiddels aanbeland op dinsdag 28 juni, en besluiten dat we graag Nederland uit willen, dus zonder wind, en een spiegelvlakken zee en 1,5 knoop stroom mee, varen wij het land uit, richting België. Daar zijn we zo snel, dat we besluiten om zo ver mogelijk te varen. Om 16.00 leggen we dus aan in Nieuwpoort, alwaar we verse mosselen halen en zelfgemaakte frites-moules eten op de boot.
Nieuwpoort verkennen we de volgende dag met het kusttrammetje en waar we lekker op het strand uitwaaien. Flinke golven en veel wind uit de verkeerde richting, dus blij dat we een dage blijven liggen. Morgen gaan we een poging doen om in Frankrijk terecht te komen. Zou slechts twee uur varen moeten zijn vanaf hier. Ik houd jullie op de hoogte.

• 29 Juni 2016 - 23:45

Marjo Van Der Wal:

Wat een groot genieten ! En ... Wat geweldig dat er weer een nieuw baby'tje komt! Super ! Klein beetje jaloers maar ik hoop dat je dat begrijpt uit mijn perspectief. Zo mooi dat er een nieuw leventje bij jullie in jullie gezin komt !

• 06 Juli 2016 - 15:53

Henk Schoep:

Ha Annemiek & co,

Leuk die reisverslagen (het wordt trouwens tijd voor een nieuw verslag).
    Mooi om de goede berichten over de buik te horen. Houden zo!
    Ik heb goede herinneringen aan onze laatste ontmoeting en het zeiltochtje op het Markermeer.
    De collega's ook (hoor ik nu ik weer voor een nieuw klusje in Purmerend rondloop).
    Goede vaart en behouden aankomst (waar dan ook), ook voor de aanstaande nieuwe kleine.

gr. Henk

• 08 Juli 2016 - 15:14

Ellen Jansen:

Hallo allemaal en speciaal voor Froukje!
    Ik heb de kinderen laten weten dat jullie met de boot in Frankrijk zijn aangekomen en kinderen vonden dit leuk om te horen. Ze vonden het jammer dat Froukje geen visjes heeft gevangen. Hier wat vragen/ opmerkingen van de klas voor Froukje.
    # gaat het goed met je?
    # is het daar mooi en leuk?
    # is het lekker weer?
    # ik hou van jou! (Mika)
    # Froukje is lief (Marijn)
    # ik mis je heel erg! (Dex)
    Wat hebben wij allemaal gedaan: we hebben heel veel apen voor de dierentuin gemaakt, werken over de letter 'a' en 'aa', wij hebben gekookt, een Hollandslinger geplakt voor het eindfeest, koffieochtend in de klas gehad en groep 2 is bij groep 3 gaan kijken.

Fijne vakantie en niet zeeziek worden!
    Groetjes van alle kinderen uit de klas en een dikke zoen van juf Ineke en juf Ellen.