Over de Noordzee richting Zeeland - Reisverslag uit Middelharnis, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Over de Noordzee richting Zeeland - Reisverslag uit Middelharnis, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Over de Noordzee richting Zeeland

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

22 Juni 2016 | Nederland, Middelharnis

Wat gaat de tijd toch snel, als je niets doet... De volgende dag op Texel lekker over het eiland heen gefietst, aardbeien geplukt bij de zelfpluktuin en gelunched met Jacqueline en Jan Hoekstra. Naast dat ze familie zijn, zijn ze ook huisarts op Texel, en Jacqueline heeft dus even gekeken of het goed gaat met de baby op de echo. Zag er erg goed uit. ' s Avonds met een mooi avondwindje richting Den Helder zodat we de volgende dag niet supervroeg hoeven te vertrekken. Eerste paar uur op de Noordzee lekkere stroom mee, maar wind uit de verkeerde hoek, dus veel gezeild en tegelijkertijd de motor aan (motor-zeilen). Leek heel goed te gaan, totdat ik het blijkbaar toch te koud kreeg, en de zeeziekte alsnog toesloeg. Met een dekentje in bed gaan liggen, net als Hidde en Froukje: die lagen lekker te slapen op de bank. En Menno heeft het laatste stuk alleen naar IJmuiden gevaren. Daar hebben we 's middags op het strand alle kitesurfers bestudeerd. Michael kwam nog even langs met het andere fietsje van Froukje, en de hoognodige post.
Volgende dag naar Scheveningen gezeild. Dat was niet zo'n succes. Een windje achter, waardoor we niet prettig op de golven lagen. Ik dacht uit voorzorg in de punt te gaan slapen, maar voordat ik goed en wel lag, lag mijn ontbijt in het bed. Nou, je snapt het: Menno sturen, Hidde en mij verzorgen, en Froukje had gelukkig wel op tijd haar bedje gehaald, dus die lag lekker te pitten.
Menno had een rustig zeiltochtje naar Scheveningen, de krant gelezen etc. ,maar een beetje ongezellig is het dan toch wel... Zodra we binnen de pieren waren, voelde ik me weer top, dus 's middags was er zelfs nog gezellig tijd om richting het strand te wandelen, en... je raadt het al... ZK (zandkasteel) 4 te bouwen.
De maandag die volgde heeft het de hele dag geregend en gewaaid uit de verkeerde hoek, dus wij zijn een dagje blijven liggen, en hebben Madurodam bezocht. Dat was een zeer groot succes! Daarna nog met de tram, en het feest was compleet. We waren natuurlijk wat ongeorganiseerd vertrokken, dus einde van het middag liepen er wel 4 verzopen katjes over de kade, maar dat was op de boot snel vergeten. Froukje en Hidde raakten maar niet uitgepraat over wat ze allemaal gezien hadden, en de warme dekentjes en de warme douche deden de rest.
Woensdag van Scheveningen naar Stellendam gevaren. En gelukkig nu een lekker windje in het gezicht, zodat ik het ook weer leuk vond. Heerlijke zeildag. Langs de Maasvlakte, waar je door de verkeerstoren begeleid wordt bij de oversteek van de Nieuwe Waterweg, omdat daar van die enorme zeetankers in- en uitvaren, daarna via het Slijkgat naar het Haringvliet. Daar nog even vastgelopen op een toch iets te optimistisch ingeschat zandplaatje..., maar eind goed, al goed: voor anker bij Middelharnis. Op 50 meter van een strandje, dus toen het vandaag super zonnig was en weinig wind, snap je wat wij gedaan hebben. Als klap op de vuurpeil kwamen opa en oma ook nog langs met de camper (net terug uit Portugal), dus onze dag kan niet meer kapot. Heerlijk gezwommen in het Haringvliet, ZK 5 gebouwd, en bijgepraat met de familie. We beginnen langzaam te begrijpen hoe al die mensen, die niet werken, hun dagen doorkomen. Je hebt het namelijk wel heel druk, je moet tenslotte eten, drinken, boekjes lezen, een plan voor de dag bedenken, boodschapjes doen, etc.etc. Dat leventje houden wij in ieder nog wel even vol... Komende dagen staan in het het teken van Zeeland, en dan is het langzaam tijd voor een nieuw landje. Wordt vervolgd.

• 23 Juni 2016 - 08:47

Willem:

Ik zeg: gember met kukident!
    Hoi annemiek, menno, hidde en froukje, jullie volgen ons zog. Wij zijn afgelopen vrijdag vertrokken uit schevedingen, dwars door de maasgeul om een paar van die jetsers te ontwijken en door het slijkgat via stellendam naar Hellevoetsluis. Zaterdag zijn we in een ruk doorgezeild naar Veere, een prachtige tocht onde een stevige westnoordwester (6 tot 7 bft): Volkerak, mastgat, Zijpe, krammer, zandkreek, zoiets ongeveer, de volgorde is al weer weggezakt.
    Blijven jullie nog een tijdje in zeeland of varen jullie meteen door naar warmere en vooral drogere streken?

Behouden vaart!

Willem

• 23 Juni 2016 - 09:46

Alex Both:

Zo leuk om zo'n spannende reis een beetje te volgen. Zet um op en een behouden vaart.
    Fijn dat het zo goed met jullie gaat.

Groet Alex x.

• 25 Juni 2016 - 22:37