Waddenweekje met een snufje cultuur - Reisverslag uit Oudeschild, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Waddenweekje met een snufje cultuur - Reisverslag uit Oudeschild, Nederland van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Waddenweekje met een snufje cultuur

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

16 Juni 2016 | Nederland, Oudeschild

Deze week een echt waddenweekje achter de rug. En hoe dat er dan uit ziet? Heel weinig regen, weinig golfslag, ankeren tussen de meeuwen, zeehonden, en oudere mensen (sorry, meelezers, maar juni is blijkbaar toch nog steeds meer vakantietijd van pensionado's...;-)).
Bij Vlieland hadden we echt een fantastische ankerplek, waar er een zeehond telkens om de boot heen zwom, we ook nog met het bijbootje een poging hebben gewaagd om een vis te vangen, maar dit helaas niet lukt. Dus toen maar doorgevaren naar Oost Vlieland en daar een hapje gegeten. Bij terugkomst bij laag water betekende dat met opgerolde broekspijpen naar het bijbootje en tot je enkels in de zwarte slik, maar dat mocht de pret niet drukken. De net door Menno geïnstalleerde buitendouche (incl. warm water) deed dan ook wonderen.
Volgende dag fietsen gehuurd, en heerlijk over het eiland gefietst en op het Noordzeestrand zandkastelen gebouwd (tellen jullie even mee, ik zit nu bij zandkasteel 2).
Voor de zeilers onder ons, kwam er toen iets fantastisch: sinds 25 jaar is de doorgang van het Schuitengat Noord weer bevaarbaar voor kielboten, en zelfs betond door Rijkswaterstaat! Met een diepgang van 27 dm NAP. Dat betekende dat we in 2 uur van Vlieland naar Terschelling zijn gevaren langs de hoge zandplaten door, met daarop slechts zonnende zeehonden, naar vis duikende sternen en wij, die ertussen door glijden op enkel het voorzeil.
Bij Terschelling wederom een mooi ankerplekje gezocht en met het bijbootje richting haven, want we wilden tenslotte ook Oerol nog even aandoen. Froukje vroeg zich af of er misschien feest was op dit eiland, aangezien er overal bandjes stonden en circus acts.
Volgende dag naar het Groene strand,alwaar we heerlijk dammen gebouwd hebben, Froukje opeens model stond voor de folder van Natuurmonumenten, en wij cappuccino's hebben gedronken bij de Walvis. Want zonder een cappuccino bij de Walvis, ben je natuurlijk niet echt op Terschelling geweest;-))
' s Middags terug naar vasteland gezien richting Harlingen, en daar mijn charme gebruikt om mijn was te mogen wassen in de prive wasmachine van de havenmeester. Gelukt, waardoor we nu weer fijn schone kleren hebben. 's Avonds een avondwandelingetje gemaakt door Harlingen, om de energie van die kleintjes even een uitlaatklep te geven. Wat moet Harlingen toch een rijke stad geweest zijn vroeger, prachtige herenhuizen, mooie grachten, en nu... alles is te koop (voor weinig: een bijna-kasteel van 700 m2 voor 495.000... onvoorstelbaar). Ik kan me blijven verwonderen over die vergane glorie.
Vanochtend in alle vroegte door de bruggen heen en zeilend naar Oudeschild (Texel). Dat was weer eens een vanouds pittig zeiltochtje: de hele dag gekruist, met die kleintjes al vier-op-een-rijend, knutselend, duplo-end, en slapend binnen in de kajuit. s' Middags heerlijk naar het strandje bij de haven (zandkasteel 3) en naar de speeltuin. Nu met op de achtergrond het geluid van de weidevogels, en de schapen op de dijk een glaasje wijn voor Menno (en voor mij een pakje appelsap :-((. Dit was alweer de laatste Waddendag. Morgen richting Den Helder, en dan op naar Zeeland over de Noordzee. Hoop dat ik met net zo goed blijf voelen als afgelopen weken, qua energie, qua zeeziekte en qua baby (vandaag alweer 32 weken zwanger) , dan blijft het genieten.

• 16 Juni 2016 - 23:25

Jenne:

op naar zandkasteel nummer 4!

• 17 Juni 2016 - 09:36

Barbara:

Wat fijn dat alles zo goed gaat. Genieten maar !!! xx

• 17 Juni 2016 - 12:04

Marian:

Wat een heerlijk verhaal over jullie bezoek aan de wadden! Klinkt als een avontuur maar ook rustig en goed. Ik hoop inderdaad Annemiek, dat het voor jou en de baby-in-buik zo goed blijft gaan.
    Dank voor het mee-genieten en groeten en liefs, ook van Ronald, Marian

• 17 Juni 2016 - 15:20

Martha:

Wat een heerlijke ervaringen, ook voor de twee kleine matroosjes!!! Wij genieten mee door de leuke beschrijvingen. Dikke knuffel van ons