Zuidelijkste puntje Noorwegen gerond - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu Zuidelijkste puntje Noorwegen gerond - Reisverslag uit Mandal, Noorwegen van Annemiek Leijdekkers - WaarBenJij.nu

Zuidelijkste puntje Noorwegen gerond

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 Augustus 2014 | Noorwegen, Mandal

Nu hebben we het goed uitgezocht. Alle winden zijn mee, dus er kan er niets meer mis gaan. 'S ochtends even spiegelgladde zee, maar na een ochtendkrant motoren hebben we een fantastische middag zeilen. Grote genua mag uit de zak en met de kleintjes slapend in de voorpunt vliegen wij met 6 knopen richting Egersund. Daar krijgen we als toetje nog een schitterend tochtje door een fjord waar we met het avondzonnetje doorheen zeilen. Volgende dag eerst rondje speeltuin, winkel en terras, waarna we 's middags weer zeilen. Dit keer zelfde zeilvereniging, maar meer wind, dus we halen snelheden van 8,8 knopen... Met recht 'een knik in de schoot'. Eind van de dag is nog spannend als we met 7,5 knoop tussen de rotsen door moeten manoeuvreren. Onze superspannende invaart levert een idyllisch haventje op een soort binnenmeertje op tussen de barbecue-ende Noren in hun schattige witte vakantiehuizen op. Wij genieten. Volgende ochtends we de mini eilandjes om ons heen met de bijboot, waarna we zeil zetten naar Farsund. Flinke zeegang bij Lista dus Froukje en ik zien wat pipsjes. Met haverkoekjes redden we het net. Volgende dag lekker spelen in de speeltuin en s middags slapen. Ik kom eindelijk toe aan mijn boek ' het nieuwe nietsdoen'. Inspirerend. Een avondvaartje tussen de rotsen op de motor terwijl Menno kookt is idyllisch. Met nog twee andere boten aan steigertje liggen we in een echt vissersdorpje waar de ene na de andere vissersboot uitvaart voor het nachtelijk vissen. Met op de achtergrond het zingen in de plaatselijke kroeg, slapen wij weer heerlijk met zijn viertjes. Gister wind tegen, dus op de motor tussen grillige rotspartijen door naar Mandal. Daarbij en passant nog even de beroemde Kaap Lindesnes gerond waarbij we het zuidelijkste puntje van Noorwegen gerond hebben. Als klap op de vuur pijl heeft Menno zijn eerste makreel gevangen maar helaas ook weer verloren. Volgende keer beter, maar zou wel heel leuk zijn als we onze zelf gevangen verse vis op de barbecue kunnen bakken... Ik houd jullie op de hoogte.

• 02 Augustus 2014 - 19:07

Marjolijn:

Heerlijke verhalen! Fijn dat jullie het zo goed hebben en was erg leuk om jullie vanmiddag even te zien op facetime! XXX

• 03 Augustus 2014 - 22:43

Willem:

Ook wij vorderen gestaag: de lieren zijn weer gemonteerd, evenals de garage en de buiskap, de helmstok, de luchthappers, de preekstoel en het hek, enkele stoppers, de spinlocks, een houten strip, de houder van de vlaggenstok, de kikkers en god weet wat al niet. Morgen nog de stoppers van de overloop, het compas, de beugel van de plotter, nog wat ander stoppers en dan daarna enkele tientallen meters schildrstape verwijderen. Dinsdag de herdoop en te-water-lating. Woensdag zeilen we weer, als het opmasten een beetje meezit. Er moeten nl. heel wat kabeltjes worden aangesloten en die moeten uiteraard overal onder- en tussendoor.

Skol!

veel plezier
    op we naar Oslo ?

• 04 Augustus 2014 - 17:40

Gerard:

Hallo scheepstuig ;-) , zo te lezen gaat het allemaal goed zowel met jullie als de boot en dat vind ik fantastisch voor jullie ! Helemaal als het weer dan ook nog eens niet tegen zit.
    Hou vol ;-)
    Gerard en Gienie